ingen dans på rosor

hm...ska det inte vara efter 3 månader som hästen börjar testa ryttaren ?
har för mig att jag hört det ... och nog tror jag att det är sant.
en vecka mer eller mindre liksom.
Hon är verkligen inge rolig att rida nu :(

skrittade en halvtimme idag ... riktigt fin o lösgjord...gjorde allting peeerfekt!
skänkelvikningar, öppnor, slutor, volter, vaken in/ut, ställa/böja ut/in - you name it.
travade sen...pigg of course! vilade ju igår -.-' men jag satte in henne i skänkelvikningar och öppnor och slutor... ja menar - varför inte ta tillvara på flytet som blev ? allting gick super ! gjorde i princip allt det samma som i skritten~ + serpentinbågar.
Sen vart det dags för att rida igenom programmen, LC:1 & LB:1. Gick bra hela LC:1 - även galoppen!. Fattade rätt - och bröt av snällt. (lite vääl springig efteråt dock). Sen blev det LB:1...gick bra! ändra fram tills efter första galoppen - ja, själv galoppen gick bra :'] snett igenom --> hon ökade inte :'D och hon bröt av ... MEN --> :( sen sket det sig... :( :( :( hon blev galen och ville sticka - men jag stannade henne direkt ... för ja man känner hur krafterna mullrar igenom hela kroppen på henne ... meeer än vanligt. Enda är att svänga henne med en tygel ... då stannar hon... men så fort ja började trava igen...fatta hon galopp på direkten och sköt mulen i höjden! samma sak - Igen! det hände 5ggr innan jag till slut kunde trava i speeeeedad fart ... men ingen galopp + stick iaf... jag jobbade sedan på volter...med galoppfattningar/avbrott...och sen skritt/trav...på olika ställen på volten så hon inte skulle veta i förväg om det blev galopp eller skritt. Funkade bra...hon laddade inte upp sig så hon stack iaf.
Sen travade jag lite skänkelvikningar + öppna (som i början av passet) och när ja kände att det flöt bra så red jag lätt och travade som vanligt av på volt. Travade av som vanligt...men sen när ja tänkte att 'nu räcker det'...och tänkte börja skritta...så brukar Malin läsa av det lätt och har gjort det senaste månaden ( = rida lätt jättelugntavslappnattänkaskriiiitt) men nu hände ingenting...varv på varv...hon brukar sakta av inom max ett halvt varv.. nu flängde hon bara ut bakdelen längs volten...vare sig jag höll om eller inte. Vet inte vad det är med henne...bara ignorerar mina signaler. För jag vill inte ta i tyglarna när jag ska sakta av i den slutfasen, det Ska komma av sig själv (jag gjorde likadant på ridskolan varje gång). Men nej nej nej - och detta ett klart och tydligt exempel på hur laddad hon är...hon bara springer hela tiden. Hon är helt okej i början - då lyssnar hon! men så fort man bara har tänkt galopp en gång..så händer det något. Varför måste man galoppera för ? :(
suck ... orkar inte skriva mer. Blir så besviken på vad som händer bara :/
orkar inte läsa igenom, dunno om någon kommer fatta - eller ens läsa ;D
men för den som gör det...försök förstå hur mkt jag måste kämpa varje dag med henne.
innan hon kom in på detta (denna vecka) så är hon bara överallt ... men nu ännu mer :S
Jag vill också ha en ponny som lyder minsta vink, ibland vill jag bara ha det. Veckor som denna.
Annars är Malin det bästa som hänt mig. Jag kunde - mitt sista ponnytävlingsår - skaffat mig en fin foderponny! Men Malin fann mig (det var inte jag som fann henne, hon fann mig). Det sa Klick när jag såg henne, det sa Klick när jag red henne. Utan Malin - ingen Ubbe - utan Ubbe - ingen nytänkande Maria - utan nytänkande Maria - ingen förståelse för den riktiga formen...det är skillad på form och form! och nu vet jag den. Inte alla som förstått det :/ Jag menar...jag tänkte inte alls så då, som jag gör nu..och då...det är i april 2010.
Weirdt inlägg - bara att vänja sig ; )
Nu ska jag lägga mig för att sova~ Tävling i Tolita imorrn! eller ja ... senare i dag ;D
Har vi tur får vi 60% = Malin skärper sig på tävlingsplats och domaren gillar oss som ekipage.
Men tur ... tur ... tur ... för just nu går allt bara skit :(

Kommentarer
Postat av: victoria

jag läste :D

2010-07-31 @ 10:12:30
URL: http://trumvirvel.blogg.se/
Postat av: Maria, Mujitsu@BDB

duktig ^^

2010-08-01 @ 03:32:33
URL: http://goldenchange.blogg.se/horse

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0